Realtime bounce opvolging

Laten we inzoomen op de fases van de klantreis waar websitebezoekers zich voor nieuwsbrieven aanmelden of aankopen doen, specifiek het punt waar de bezoeker gegevens invoert. Meer zoom: we kijken naar het moment dat het e-mailadres foutief ingevoerd wordt. Welk probleem ontstaat dan? En wat zou de meest effectieve oplossing zijn?

Het probleem

Bij het aanmelden voor e-mailnieuwsbrieven, het aanmaken van een account of tijdens online aankoopprocessen vullen websitebezoekers hun gegevens in. Een probleem met het e-mailadres is dat er typefouten gemaakt kunnen worden. Helaas gebeurt dit regelmatig. Het gevolg is dat een aanmeld of aankoopbevestiging per e-mail zal bouncen, ofwel nooit zal aankomen bij de eindklant.

Impact

Gevolg van dit probleem: 1-3% van deze ‘e-mail captures’ mislukt. Niet alleen die eerste e-mail, maar ook de toekomstige e-mailverzendingen naar deze geadresseerde zullen niet aankomen. Voor wie hierop afgerekend wordt kan dit impact hebben: 1-3% minder groei van mailbare contacten (van je “database”). Veel schadelijker nog is het verloren momentum voor warme leads en indirect het omzetverlies.

Vooraf voorkomen

Dit probleem kan voor een deel vooraf voorkomen worden. Denk aan dubbele invoervelden voor het e-mailadres om de bezoeker bewuster zijn invoer te laten controleren. Of tools die helpen bepalen hoe aannemelijk het is of jouw domein bestaat (“hoitmial” herstellen naar “hotmail”). Toch voorkomen dergelijke oplossingen niet alle typefouten en worden er foutieve e-mailadressen verwerkt.

Achteraf herstellen

Wat kan men achteraf nog doen, als een afgegeven e-mailadres blijkt te bouncen? Vaak niet veel meer, tenzij er meer adresgegevens beschikbaar zijn, zoals bij bestaande klanten meestal het geval is. Dan kunnen bel- of direct mail campagnes helpen om het correcte e-mailadres te achterhalen. Dergelijke acties zijn echter arbeidsintensief en duur.

Ideale oplossing: realtime bounce opvolging

De ideale oplossing bestaat uit 2 stappen. Stap 1 is direct na het verkrijgen van een e-mailadres de bezoeker een bevestiging e-mailen, dit is meestal al de bestaande situatie. Stap 2 is om wanneer de e-mail bounced dit direct tijdens hetzelfde webbezoek aan de bezoeker te melden en het e-mailadres opnieuw uit te vragen.

Snelheid en en actiebereidheid

Er is een snelle feedbackloop nodig, omdat de bezoeker nú nog op de website aanwezig en identificeerbaar is. De bezoeker heeft slechts enkele ogenblikken terug zijn e-mailadres afgegeven. Zijn of haar bereidheid om hier extra aandacht aan te besteden is dan nog groot. Die aandacht zal na enkele minuten afnemen. Opnieuw het e-mailadres vragen moet dus direct!

Technische randvoorwaarden:

De website moet realtime een verzending kunnen triggeren. Betreffende e-mailapplicatie moet eventuele bounces realtime, bijvoorbeeld via een webservice, kunnen ‘doorseinen’ naar de website. De website moet in dezelfde sessie een melding zoals een pop-up kunnen tonen aan de betreffende bezoeker. Hiervoor moet de website de geregistreerde profielgegevens, de bounce en de webbezoek sessie kunnen vasthouden gedurende het websitebezoek.

Praktijk

Een klant van Add to Favorites experimenteert momenteel met deze techniek. Hier betreft het realtime bounce opvolging tijdens een telesales proces. Tijdens telefonisch contact met leads treedt bij het doorgeven van gegevens vaak letterlijk ruis op. Dankzij de nieuwe oplossing krijgt de callcentermedewerker nog tijdens het gesprek op z’n scherm een melding als de bevestigingse-mail voor een nieuw af te sluiten contract bounced. Het is nog even afwachten of er met 1-3% gerekend mag worden, maar we vertrouwen er op dat de sales conversie aanzienlijk zal verbeteren dankzij realtime bounce opvolging.

Meer weten?

Wil je meer weten over de do’s en don’ts van transactionele e-mail, neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag en leveren en implementeren –indien nodig- de juiste software tooling ervoor. Volg mailroad via LinkedIn en kom meer te weten over transactionele communicatie en onze visie hierop.

Ons vorige blog:

Berichtafslagen voor e-mail: niet alleen voor bewijslast, ook voor klantervaring

Realtime bounce opvolging met mailroad

mailroad, software voor transactionele e-mail, beschikt over functionaliteit voor realtime verwerking van bounces van e-mail en sms. Behalve realtime registratie voorziet de functionaliteit ook in realtime triggering van externe applicaties zoals websites, datawarehouses of business applicaties.

mailroad let’s redefine transactional email

Dit item is een bijdrage van: